Portret aniversar la 25 de ani în JTI!
Cum te-au format/modelat anii la JTI ?
Mult, dar nu fundamental. E ca si cum tot ceea ce am invatat si acumulat ca experienta profesionala inainte de a lucre la RJR/JTI m-ar fi pregatit pentru acest rol. Cand am ajuns “la Reynolds”, la 33 de ani, eram deja “persoana publica”, cu voce si vizibilitate si asa am ramas, chiar daca lumea s-ar fi asteptat sa fiu “pierduta in multinationala”, Am fost unul dintre jurnalistii post-revolutionari, deci “lider de opinie”, aproape sapte ani, iar apoi consilier diplomatic si purtator de cuvant al Ministerului Afacerilor Externe, ceea ce presupunea o anumita rigoare, pe langa foarte multa responsabilitate.Desi, teoretic, la RJR exista o fisa a postului de Director de relatii externe, constand intr-o serie de cerinte si obiective generice, practice am avut libertatea de a-mi construe si dezvolta jobul, iar mai tarziu echipa, “dupa chipul si asemanarea mea” in interiorul cadrului schitat. Comunicarea externa activa si ferma, dialog transparent cu autoritatile, integritate si abordare constructiva in rezolvarea problemelor, investitie constanta si consecventa in comunitate, toate acestea au contribuit la succesul afacerii si la construirea unei reputatii solide a companiei, recunoscute la nivel national si nu numai.
Care sunt reperele in JTI care te-au imbogatit ca om ?
Mi-am pastrat sistemul de valori si l-am consolidate. Libertatea de a alege si de a-ti asuma riscuri, dreptul de a spune ce gandesti si de a fi informat, respingerea statului paternalist, “care stie ce e mai bine pentru tine”, apararea principiilor care guverneaza economia de piata, in care am crezut si despre care am scris dupa caderea comunismului, au continuat sa fie reperele dupa care m-am ghidat, transferandu-le de la nivel general al societatii la cel individual, al unei companii din industria tutunului, aflata constant sub asediul progresist. Structura si regulile clare mi-au oferit o coarda de siguranta in ceea ce am intreprins, chiar daca, personal, nu sunt un om al procedurilor. M-a imbogatit interactiunea cu oamenii, colegii din diverse functionalitati, din fabrica, din alte tari, dar si reprezentantii diverselor autoritati in continua schimbare, cu care a trebuit sa tin legatura, de la Primarie pana la Parlament si de la Vama pana la Guvern. Am apreciat si apreciez mediul multicultural, deschiderea catre nou, abordarea eficienta si prietenoasa si cultura organizationala.
Ai schimba ceva in cei 25 de ani petrecuti la JTI?
Trecutul nu poate fi schimbat, ci doar asumat ca baza pentru viitor.Au fost 25 de ani de munca intense, cu batalii castigate, cu proiecte extraordinare in domenii incredibil de variate si cu satisfactii pe masura. Nu cred ca mai exista o alta piata care sa aiba Calendare anuale de crestere a accizelor in mod predictibil, din 2002 incoace, sau care sa reuseasca sa respinga de cinci ori la rand initiative legislative exagerate (de tipul interzicerii expunerii tigaretelor in rafturile magazinelor). Si nici companii care sa sustina un program social (in cazul nostru cel dedicat batranilor), timp de 25 de ani, din 1998, sau sa se poata mandri cu un eveniment cultural national, “Intalnirile JTI”, desfasurate continuu, din anul 2000, bucurandu-se de o larga recunoastere ca sustinator al marilor proiecte culturale, de la Festivalul International de Teatru de la Sibiu (FITS), la SoNoRo sau Festivalul International de Film Transilvania (TIFF).
Ce rol a avut si are echipa in activitatea si viata ta?
Sunt trei echipe din care fac parte si care functioneaza ca rotitele unui ceasornic, deci se intrepatrund vertical sau orizontal si se invart cu viteze diferite. Echipa mea, Corporate Affairs & Communications, pe care o coordonez, e ca o familie, dat fiind ca am colegi cu care lucrez de peste 20 de ani, iar cei mai noi, din Moldova si Bulgaria, s-au integrat foarte bine in aceasta atmosfera constructiva, in care fiecare stie ce are de facut si se sprijina unul pe celalalt. Echipa Excom este mult mai diversa din punct de vedere al componentei si personalitatilor, fiind o echipa multifunctionala si multinationala, astfel incat am lucrat pana acum cu opt GM straini si mai multi Directori Financiari, de Marketing etc. cu abordari specific asupra prioritatilor si proiectelor din piata sau cluster. A treia echipa este cea a directorilor Corporate Affairs & Communications din piete, coordonata Regional, de la Geneva, care asigura conectarea cu strategiile dezvoltate la nivel central, o echipa cu o dinamica diferita de a celorlalte. Pe scurt, sunt si sef, si subaltern, dar mai ales coleg, ceea ce imi confera o perspectiva umana rotunda asupra afacerii.
Cine e Gilda Lazar, dincolo de JTI?
Sunt ceea ce se vede, un om ocupat, dar cald, cu mintea deschisa, care vrea sa descopere si sa se bucure de lucruri, locuri si oameni noi si sa schimbe in bine ceea ce poate fi schimbat. Imi place sa citesc literatura si sa ascult muzica clasica, sa construiesc si sa calatoresc. Am vizitat pana acum 173 de tari si teritorii independente si mai sunt inca multe pe lista mea.
Te rugam sa ne impartasesti cateva ganduri pentru viitor.
Viitorul nu suna neaparat bine, dar felul in care abordam noile incercari tine de noi. Dupa pandemie, a urmat razboiul din vecini, si se intrevede o adevarata ofensiva a asa-numitei inteligente artificiale in defavoarea inteligentei pur si simplu. Nu mai avem stiri, ci “continut”, drepturile si libertatile individuale palesc in fata unui bine public abstract, apar noi forme de colectivism, de activism, paternalism etc. In plan personal, desi am castigaat multa experienta, mi-am pastrat entuziasmul, imi place cee ace fac si mi-ar placea sa continui, va trebui, probabil, sa incep sa internalizez idea unui capat de drum. Din care vor porni altele, pe care le voi aborda pozitiv, cu aceeasi tenacitate si curiozitate.