Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a transmis, astăzi, că experţii români din cadrul instituţiei pe care o conduce au finalizat măsurătorile pe sectorul de Dunăre de pe Braţul Chilia, partea ucraineană, unde li s-a permis accesul. În privinţa canalului Bâstroe, însă, partea ucraineană nu a transmis României data la care vor începe măsurătorile şi nici momentul în care experţii români vor putea urca la bordul navelor ucrainene.
Ministrul a scris pe pagina sa de Facebook că măsurătorile de pe Braţul Chilia, între km 22 și km 116, au fost efectuate cu nave românești (Donaris 1, Donaris 2 și Donaris 3) și cu experți români. Pe durata acestor măsurători au avut acces la bordul navelor și experți ucraineni, invitați în calitate de observatori.
„România a solicitat de mai multe ori acordul Ucrainei pentru a continue măsurătorile cu echipaje și nave proprii pe sectorul cuprins între km 11 și km 22 al Brațului Chilia și pe canalul Bâstroe. Autoritățile ucrainene au transmis părții române doar că sunt dispuse să facă măsurători pe aceste sectoare de Dunăre cu nave și experți ucraineni. Pentru aceste măsurători s-au arătat dispuse doar să primească doi experți români la bordul navelor ucrainene.
Până în prezent, partea ucraineană nu a transmis României data la care vor începe măsurătorile și nici momentul în care experții români vor putea urca la bordul navelor ucrainene. Nu au fost transmise părții române nici sectoarele unde ar urma să fie efectuate aceste măsurători.
Autoritățile ucrainene au cerut Ministerului român al Transporturilor și Infrastructurii doar să transmită autorităților din Ucraina (Administrația Porturilor din Ucraina și Ministerul ucrainean de Externe) documentele prin care solicită acces, fără a oferi până acum alte amănunte”, a scris acesta.
Potrivit ministrului Grindeanu, unitățile de resort aflate în coordonarea Ministerului român al Transporturilor au transmis documentele solicitate de partea ucraineană. „Din momentul în care experții români vor primi acceptul se vor putea deplasa în maximum două ore la punctul de întâlnire stabilit de partea ucraineană pentru a urca la bordul navelor acestora”, a mai transmis acesta.
Ucraina a propus recent României să realizeze propriile măsurători în ceea ce priveşte adâncimea canalului Bîstroe.
De la ce a pornit scandalul privind dragarea Canalului Bâstroe
Scandalul privind dragarea Canalului Bâstroe a izbucnit în 15 februarie, după ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că „există semnale că în acest moment Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe, acest lucru putând avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării”.
A doua zi (16 februarie), Ministerul Afacerilor Externe a anunțat că va transmite Comisiei Europene că România se opune intenției Ucrainei – care nu este una nouă – de a face lucrări de dragare pe Canalul Bâstroe, precizând că până acum nu a fost informată de vreo instituție din România despre lucrări de adâncire a Canalului Bâstroe pe care le-ar face acum ucrainenii. MAE a reamintit poziția României, care nu este de acord cu propunerea de includere a brațelor Chilia și Bâstroe ale Dunării în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).