Noi probe de neglijență şocantă au ieşit la iveală cu privire la modul de organizare a scufundărilor submarinului Titan, al celor de la OceanGate.
Într-un clip video, de la o expediție anterioară, echipajul trece prin momente de panică. Pilotul observă că unul dintre propulsoarele submersibilului fusese montat invers, din neglijenţă. La acel moment, vasul se afla deja la aproximativ 4.000 de metri adâncime și în apropierea epavei Titanicului.
„Nu știu ce se întâmplă…”, poate fi auzit pilotul. Acesta încearcă să accelereze și observă că forța propulsoarelor nu poartă submersibilul înainte, ci îl fac să se învârtă la 360 de grade. „Mă învârt?”, întreabă el la un moment dat, iar răspunsul afirmativ din partea unei pasagere care plătise 250.000 de dolari pentru această expediție vine imediat. Ea spune, apoi, că la acel moment, submarinul se afla deja în „câmpul de rămășițe” al Titanicului. O zonă mare între locul în care se află cele două jumătăți ale vasului – prova și pupa. „Unul dintre propulsoare este montat invers. Tot ce pot să fac acum este să mă învârt în cerc”.
Din această cauză, el încearcă să ia legătura cu vasul de control de la suprafață pentru a raporta problema. La suprafață, însă, ajutorul nu vine foarte repede. CEO-ul Stockton Rush încearcă să-și aducă aminte cum se manevrează maneta Logitech cu care era controlat submersibilului. La un moment dat, el recunoaște că „nu-și mai aduce aminte” care erau controalele. Cere ajutor prin telefon pentru a „reconfigura” maneta, dar la celălalt capăt al apelului răspunde mesageria vocală.
Implozie catastrofală
După mai multe încercări eșuate, pilotul reușește, într-un final să găsească soluția. Întoarce maneta la 90 de grade și continuă expediția. Din noroc pur, ei reușesc să ajungă la epava Titanicului. Așa cum a dovedit tragedia din această săptămână, expedițiile OceanGate erau un dezastru care aștepta să se întâmple, în condițiile în care măsurile de siguranță erau aproape inexistente, iar conducerea companiei vedea siguranța clienților săi ca pe ceva secundar, potrivit Digi24.
Informațiile strânse până acum de oficiali și experți sugerează că „implozia catastrofală” a submarinului Titan ar fi putut avea loc încă din ziua scufundării. Cei cinci pasageri au murit într-o fracțiune de secundă. Cauzele dezastrului urmează să fie elucidate, scriu BBC News, CNN și New York Times.
Concluzia oficială a fost formulată de contraamiralul american John Mauger. Un vehicul subacvatic operat de la distanță de o navă canadiană a găsit rămășițe ale submarinului Titan pe fundul mării. Acestea au fost găsite la aproape 4.000 de metri adâncime și la câteva sute de metri distanță de prova scufundată a Titanicului. „Resturile corespund cu varianta unei implozii catastrofale a navei”, a spus Mauger, confirmând astfel un comunicat anterior publicat de compania OceanGate, care opera submarinul.
O implozie subacvatică se referă la prăbușirea bruscă, spre interior, a navei, care era supusă unei presiuni imense la adâncimea la care se scufunda. La adâncimea la care se află Titanicul, presiunea este de câteva sute de ori mai mare decât cea pe care o resimțim la suprafață, a explicat pentru CNN Rick Murcar, directorul internațional de formare al Asociației Naționale a Scafandrilor de Peșteră.