Reprezentanții companiilor de asigurări din România au transmis joi, printr-un comunicat de presă, că plafonarea tarifelor RCA încalcă legislația europeană.
Asigurătorii din cadrul UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, BAAR – Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România, și PIAR − Patronatul Industriei Asigurătorilor din România spun că o astfel de măsură a fost aplicată și în anul 2016, iar atunci mediul concurențial a fost grav afectat și România a intrat în infringement.
Aceștia mai spun că proiectul de Hotărâre de Guvern privind limitarea timp de șase luni a prețurilor la nivelul tarifelor de referință din martie 2022 „este lipsit de fundament economic și ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze și mai mult piața de asigurări RCA”. Asigurătorii spun că legislația trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părțile direct implicate.
Firmele de asigurări mai reproșează și faptul că fundamentarea economică a necesității de adoptare a Proiectului de HG este unilaterală, fiind raportată numai la evoluția primelor medii anualizate RCA, dar fără să ia în considerare cauzele obiective, bazate pe calcule actuariale, care au determinat creșterea acestora.
O altă problemă semnalată de asigurători vizează chiar modul propus de ASF pentru stabilirea tarifelor maxime RCA la nivelul datei de 1 martie 2022. Potrivit proiectului de HG, dacă tarifele practicate în 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele aplicate în 1 martie 2023, asigurătorii vor fi obligați să aplice cel mai mic tarif de primă dintre cele două.
Ce soluţii propun asigurătorii
Reprezentanții companiilor de asigurări spun că există soluții esențiale pentru o piață funcțională și atractivă dedicată consumatorilor. Acestea ar fi îndreptarea articolelor specifice din Legea nr. 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor, conducând astfel la dezechilibre importante în funcționarea normală a pieței de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate și prudențialitate şi demararea unui proiect național ce vizează reducerea frecvenței și gravității accidentelor rutiere și adoptarea unor măsuri urgente de creștere a gradului de cuprindere în asigurare și de combatere reală a fraudelor care să vină imediat și eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă.
„Mai mult, se pune întrebarea dacă acționarii sunt dispuși în continuare să investească într-un mediu de business impredictibil, și într-o piață RCA marcată de 4 falimente în ultimii 8 ani, în contextul în care costul de capital necesar, raportat la expunere, pentru a îndeplini cerințele de solvabilitate, este în creștere”, spun asigurătorii, potrivit Economedia.
Aviz favorabil dat de Ministerul Justiţiei
Ministerul Justiției a avizat favorabil joi proiectul de HG privind înghețarea prețurilor RCA, dar cu multe observații privind riscuri majore de nelegalitate, avertizând că se impune avizul MAE deoarece există riscul declanșării procedurii de infringement. Surse guvernamentale au declarat pentru HotNews.ro că „MAE nu a avizat proiectul, pe motiv că nu este necesar”.
Proiectul de Hotărâre de Guvern privind stabilirea unor tarife maxime la RCA va ajunge cel mai probabil să fie aprobat vineri de Guvernul Ciucă pentru a liniști apele în scandalul falimentului Euroins, asigurător la care aproape 2,8 milioane de români au polițe RCA.
Deși măsurile propuse de ASF sunt văzute ca un coșmar de către asigurători, brokeri și de unii deputați, proiectul a luat aviz favorabil, cu observații, de la Consiliul Concurenței, iar vineri Consiliul Economic și Social (CES) a dat aviz negativ, cu mențiunea că avizul CES este doar consultativ.
Ce prevede proiectul
Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG prin care asigurătorii RCA sunt obligați să nu crească tarife de primă peste nivelul pe care îl practicau la data de 1 martie 2022. „Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 şi sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se menţionează în proiect.
Documentul prevede că, în situaţia în care tarifele de primă practicate de către asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA aplică cel mai mic tarif de primă dintre cele două. Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a HG.
În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.
Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic. Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie sau a documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, după caz. Prin excepţie, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.
În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de daună totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire. În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.